Aquaplaning
Aquaplaning je jav, pri ktorom pneumatika stráca priľnavosť na mokrej vozovke. Častou príčinou je vysoká rýchlosť a nízka hĺbka dezénu, ktorý pomocou drážok nestíha správne odvádzať vodu na vozovke. Dôležitú úlohu zohráva aj výška vody. Pred kontaktnou plochou pneumatiky vzniká tzv. vodný klin - nahromadený stĺpec vody, ktorý sa dostane medzi pneumatiku a vozovku. V tejto chvíli vzniká aquaplaning. Stav je charakteristický stratou ovládania vozidla, obdobne ako na ľade. Môže vyústiť do šmyku aj dopravnej nehody. Po prekročení určitej rýchlostnej hranice v závislosti od hĺbky dezénu a výšky vody, sa pravdepodobnosť aquaplaningu výrazne zvyšuje.
Priľnavosť pneumatík na vlhkej vozovke je vždy nižšia než na suchej. Zhoršené ovládanie vozidla a predĺženie brzdnej dráhy teda nemusí súvisieť priamo s aquaplaningom. V tomto ohľade je dobré využiť pneumatiky s asymetrickým dezénom, ktoré znižujú aj riziko samotného aquaplaningu.
Pri aquaplaningu sa strácajú pozdĺžne (brzdné) a bočné (vodiace) sily. Je dôležité zložiť nohu z plynu, zošliapnuť spojku, nebrzdiť (!) a udržať kolesá v rovine(netočiť volantom). Vplyvom rastúceho valivého odporu auto samo spomalí a tým sa obnoví kontakt s vozovkou, preto kolesá musia byť uvolnené a rovné.
Čím je dezén hlbší, tým je odvod vody efektívnejší a pneumatika disponuje širšou styčnou plochou. Pri rýchlosti 75 km/h je kontakt s vozovkou pri pneumatike so vzorkou ojazdenou na 1,6 mm len 16 %. Pri navýšení na 125 km/h sa dotyk takmer stráca, zostáva iba 6 %. Naopak pri 8 mm dezéne sa pri prvej rýchlosti zachováva 74 % kontaktu a pri druhej 47 %. Polovičná výška vzorky 4 mm udržuje pri rýchlosti 75 km/h 58 % plochy, avšak pri 125 km/h sa znižuje na 11 %.
Riziko vzniku aquaplaningu na vozovke s výškou vody 3,5 mm sa začína pri pneumatikách s ojazdeným dezénom 1,6 mmuž pri rýchlosti 55 km/h, s 5 mm vzorkou pri 68 km/h a 8 mm dezén môže brániť vzniku aquaplaningu až do rýchlosti 100 km/h pri danej výške vody. Výpočty slúžia na ilustráciu nebezpečenstva spätého s používaním ojazdených pneumatík.
Zhrnutie
- k aquaplaningu dochádza pri zvýšenej rýchlosti na mokrej vozovke
- nebezpečie sa zvyšuje s nižšou hĺbkou dezénu, dá sa mu teda predchádzať
- 1,6mm dezén pri priemernom osobnom aute má pri rýchlosti 75 km/h 16 % kontakt s vozovkou, pri 125 km/h len 6 % a aquaplaning vzniká už od rýchlosti 55 km/h na vozovke s výškou vody 3,5 mm
- 8 mm dezén pri bežnom automobile sa stýka pri 75 km/h so 74 %, pri navýšení na 125 km/h drží 47 % plochy a riziko aquaplaningu pri 3,5mm vrstve vody na ceste môže vznikať až od 100 km/h